Szkoła Podstawowa im. Józefa Piłsudskiego

Wola Zachariaszowska ul. Świętego Floriana 1

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
logopeda

Zajęcia logopedyczne

Email Drukuj PDF

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

 

Poniedziałek – 12.30-14.00

Wtorek – 9.00-10.00

Środa – 8.00-10.30

12.15-13.45

Czwartek –9.00-14.00

Piątek – 8.00-8.30

 

Dyżur logopedy: wtorek 13.25-14.10

Działania w zakresie terapii logopedycznej



  1. Przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych celem wykrycia wad wymowy.

  2. Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z nauczycielami i rodzicami.

  3. Organizowanie pomocy logopedycznej.

  4. Prowadzenie indywidualnej i grupowej terapii logopedycznej.

  5. Systematyczna współpraca z rodzicami celem udzielania instruktażu do

kontynuacji ćwiczeń w domu.

  1. Przygotowanie opiekunom materiałów w zeszytach logopedycznych do systematycznego utrwalania wywołanych głosek.

  2. Współpraca z nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej i wspieranie działań profilaktyczno-wychowawczych szkoły. Wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  3. Dbanie o warsztat pracy: samodzielne wykonywanie pomocy oraz efektywne wykorzystywanie pomocy już istniejących, przygotowywanie materiałów pomocniczych do pracy z dzieckiem.





Mowa wg Leona Kaczmarka jest „ aktem w procesie porozumiewania się, jej istotą jest dźwiękowe przekazywania i słuchowy odbiór informacji”.



Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi podstawę kształtowania się i rozwoju jego osobowości. Poprzez rozumienie poznaje ono otaczający świat, umiejętność mówienia pozwala na wyrażenie swoich spostrzeżeń, pragnień i uczuć. Rozwój mowy jest uwarunkowany genetycznie, zależy od właściwości wrodzonych organizmu, ale możliwy jest jedynie w kontakcie ze środowiskiem społecznym, z innymi ludźmi. Jest to proces w którym współgrają czynniki biologiczne i społeczne.

Mówienie jako czynność jest najbardziej skomplikowanym ruchem odbywającym się w naszym organizmie, dlatego w terapii logopedycznej bardzo ważne są ćwiczenia ruchów ciała aż do ćwiczeń usprawniających narządy mowne. One to przygotowują dziecko do poprawnego mówienia.



Podstawowym środowiskiem kształtowania się myślenia i mowy dziecka jest rodzina. To ona powinna stworzyć dziecku odpowiednie warunku do rozwoju psychicznego i fizycznego. Niezwykle ważne jest, aby rodzice dostarczali dziecku dużą ilość bodźców do mówienia, pozytywnie reagowali na mówienie i stanowili prawidłowy wzór wymowy.

Leczenie zaburzeń mowy to długotrwała terapia prowadzona przez logopedę, ale możliwa i skuteczna jedynie przy pomocy rodzica czy opiekuna dziecka.

Proces ten wymaga żmudnej pracy ze strony ćwiczonego, jak również wiele czasu, cierpliwości i zrozumienia oczekuje się od opiekuna. Zaburzeń mowy nie należy traktować jako czasowej niedyspozycji, która minie wraz z wiekiem. Dlatego należy wiedzieć, że wady wymowy same nie ustąpią, a wraz z wiekiem będą się pogłębiać.



W praktyce logopedycznej stosuje się następujące podstawowe rodzaje ćwiczeń:



1.ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE MOTORYKĘ NARZĄDÓW MOWY

a/ ćwiczenia języka

 

  • Oblizywanie warg dookoła.

  • Oblizywanie zębów przy zamkniętych ustach.

  • Wypychanie policzków językiem.

  • Dotykanie językiem zębów górnych i dolnych (licznie zębów).

  • Przesuwanie na przemian kącików zamkniętych ust na boki.

  • Wysuwanie języka na boki, do nosa i na brodę.

  • Ułożenie języka w kształcie rulonika.

  • Kląskanie czubkiem języka przy uchylonych ustach i nieruchomej żuchwie (można wsadzić palec między zęby).

  • Ułożenie języka w kształcie miseczki

  • Dotykanie językiem podniebienia.

 

 

b/ ćwiczenia warg

 

  • Nadymanie policzków „balonik”.

  • Wciąganie policzków „zajączek”.

  • Zaciskanie warg.

  • Nakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie.

  • Wysuwanie i zaokrąglanie warg „ryjek”.

  • Zaokrąglanie i spłaszczanie warg na przemian (u – i)

  • Wibracja warg „motorek”.

  • Wydechy kącikami warg na przemian.

  • Dokładne przesadne wymawianie samogłosek.

  • Cmokacie „buziaczki”.

 

2. ĆWICZENIA ODDECHOWE

 

  • Oddychanie przez nos. Usta zamknięte wdech i wydech przez nos.

  • Dmuchanie na watkę, papierek.

  • Dmuchanie przez rureczkę, przenoszenie rureczką papierków z miejsca na miejsce.

  • Picie przez rureczkę.

  • Dmuchanie baniek mydlanych.

  • Dmuchanie na statki z papieru.

  • Zdmuchiwanie płomienia świecy.

  • Dmuchanie na płomień świecy tak żeby się „położył”, ale nie zgasł.

  • Gra na instrumentach dętych: trąbki, piszczałki, flet.

 

  1. ĆWICZENIA RYTMIZUJĄCE

 

 

 

 

  1. ĆWICZENIA SŁUCHU FONEMATYCZNEGO

 

Słuch fonematyczny to zdolność precyzyjnego słyszenia i rozróżniania dźwięków mowy.

 

Zachęcam wszystkich rodziców do wykonywanie powyższych ćwiczeń. Można je robić bawiąc się z dzieckiem, spacerując, jedząc posiłki , oglądając telewizję czy czytając bajki. Przecież dzieci wiosną bawią się dmuchawcami, na urodzinach nadmuchują baloniki i nieświadomie wykonują ćwiczenia oddechowe. Często również lubią bawić się swoim językiem, wylizują talerzyki, jedzą lody itp. Są to naturalne zabawy, które spełniają ważne cele profilaktyczne w kształtowaniu się mowy dziecka.

 

Pamiętajmy!

Lepiej i łatwiej zapobiegać niż leczyć!!!

 

Dlatego zachęcam wszystkich do współpracy w terapii logopedycznej, a na pewno efekty będą widoczne.

 

 

 

 

 

 

 

Logopeda

 

Elżbieta Tatarska